donderdag 3 november 2016

Overwinning over de reus...



Toen Goliath zag dat David nog heel jong was , begon hij hem belachelijk te maken. Hij zei: "ben ik soms een hond? Kom je daarom naar mij toe met een stok? Mijn goden zullen ervoor zorgen dat het slecht met je afloopt. Kom maar hier als je durft, dan voer ik je aan de vogels en aan de wilde dieren."
Maar David zei: "Jij vertrouwt op je wapens. Maar ik vertrouw op de machtige Heer, de God die het leger van Israël helpt. Jij denkt dat die God niks waard is. Maar vandaag zal de Heer ervoor zorgen dat ik jou versla. Ik zal je hoofd afhakken, en ik zal de andere Filistijnen voeren aan de vogels en de wilde dieren. Dan zal de hele wereld weten dat Israël een God heeft. Dan zal iedereen weten dat de Heer iemand zonder wapens kan laten winnen. Hij zal mij helpen"!

Wat een moedige taal van een jonge roodharige knul , die elke dag de schapen en geiten  hoedde op het veld. Hij wist wel wat vechten was want hij moest zijn schapen regelmatig redden van beren en leeuwen die de kudde aanvielen. Dan doodde hij ze en daarom had hij nu ook de moed om deze Filistijn tegemoet te gaan die God bepotte en het leger van Israël belachelijk maakte . "God zal mij helpen ", zei hij, "want dat heeft hij ook gedaan toen ik beren en leeuwen versloeg".

Koning Saul gaf hem zijn harnas en zijn zwaard, maar die trok hij weer uit, hij kon zich er niet in bewegen.

Toen liep hij naar een riviertje, zocht 5 gladde  steentjes en deed ze in zijn tas. Zijn slingerwapen had hij bij zich.
En zo liep hij Goliath, de reus , tegemoet. Goliath kwam steeds dichterbij en wilde David aanvallen. Maar David pakte een klein steentje uit zijn tas, deed het in zijn slingerwapen en wierp het richting Goliath. Het steentje trof hem precies in zijn voorhoofd. De reus wankelde en viel dood op de grond.
Zonder zwaard, zonder harnas, zonder andere wapens versloeg hij hem. Hij pakte het reusachtige zwaard van Goliath en hakte het hoofd af.
Dit was het begin van een reeks grote overwinningen die David in zijn leven zou gaan behalen.

Ik moest eraan denken dat David klaar was voor deze opdracht... Hij had die ingrediënten in "huis" om deze enorme reus te verslaan.

Geloof... Hij geloofde dat God hem zou helpen om dit onmogelijke te kunnen doen
Vertrouwen... Hij vertrouwde God volledig dat Hij het door hem heen zou doen.
Intimiteit... hij had een diepe relatie met God , de verbolgenheid die hij voelde toen Goliath God en zijn volk belachelijk maakte kwam uit het hart van God en door de verbondenheid die hij met Hem had.
Autoriteit.... hij wist wat hij moest doen in autoriteit. Hij ging ervan uit dat de overwinning al behaald was, hij had geen menselijke wapens nodig..
Identiteit... hij wist wie hij was in Hem... zijn karakter was gevormd naar Zijn beeld. Hij wandelde al in zijn bestemming.

Ook in onze levens zijn er reuzen die we moeten bevechten.... het meest effectief en doeltreffend  is het als we vechten met de juiste "wapens".... die wapens zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God  om te overwinnen !
Hij is met je als de Sterkte Held, de Leeuw van Juda!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten