donderdag 22 september 2016

een verborgen parel...


Een verborgen parel in de bijbel vind je in 1 Kronieken 4: 9 en 10.. hij heette Jabes en droeg die naam, omdat zijn moeder hem met veel pijn ter wereld had gebracht. Hij staat in een rij namen van de Hebreeuwse stamboom vanaf Adam die in deze eerste boeken  van 1 Kronieken geschreven staan. Omdat het saai is om te lezen slaan veel mensen dit stuk uit de bijbel over...

Maar Jabes wordt er plotseling even "uitgelicht".. er staat dat hij de aanzienlijkste was onder zijn broers.. .. hij stak met kop en schouders boven zijn broers uit.. Zijn moeder had hem geen naam gegeven waar hij later blij mee zou zijn, want het verwees altijd naar die intense pijn die ze had tijdens de bevalling. Zijn naam betekende "smart"... dat beloofde niet veel goeds voor zijn toekomst..

Jabes bad een ongewoon en kort gebed met hele grote gevolgen voor de rest van zijn leven. Hij riep de God van Israel aan en zei: "Wil mij toch overvloedig zegenen en mijn gebied vergroten; laat Uw hand met mij zijn; weer mij van het kwade, zodat mij geen smart treft..."

en wat was het antwoord van God..? Hij schonk wat hij had gevraagd.....
Jabes kreeg een geweldig antwoord op zijn korte smeekgebed... God schonk hem overvloedige zegen, zijn gebied werd vergroot , Gods hand was met hem en hij was veilig tegen het kwaad.....

Het noodlot wat Jabes vergezelde vanaf zijn geboorte keerde plotseling om in zegen en bescherming... !
Een geweldig gebed, wat we vandaag ook mogen bidden voor onszelf, en voor onze familie ,  en wie er op je hart komt ...!

1 opmerking: